Mandy

Beeldzorg

Mandy is iemand met een groot zorghart. Ze heeft zeven jaar gewerkt bij de klantenservice van Carinova, maar maakte de overstap naar beeldzorg om haar passie voor zorg weer te voelen. Hoe heeft haar stap naar beeldzorg haar leven veranderd? En wat maakt beeldzorg zo bijzonder? Mandy vertelt haar verhaal.

"Ik begon ooit als verzorgende IG", vertelt Mandy. "Dat is 36 jaar geleden, tijdens mijn opleiding ziekenverzorging bij het St. Jozef. Daarna kreeg ik een vast contract in de thuiszorg.” De thuiszorg paste perfect bij haar. "Ik hou van het contact met mensen. Mijn humor en Deventerse accent maakten het werk persoonlijk. Ik kreeg echt een band met cliënten, wist precies wat ik wel en niet kon zeggen.” 

Maar het leven liep anders. Door fysieke klachten moest Mandy afscheid nemen van het werk dat ze zo graag deed. "Het was een zware tijd", vertelt ze. "Thuis zitten is niets voor mij, dus ben ik aan de slag gegaan bij de uitleen en later bij de klantenservice. Daar vond ik een warm team. Zij hebben mij enorm gesteund toen ik hoorde dat ik borstkanker had. Nu ik genezen ben, blijft de prikkel naar de zorg. Mijn hart ligt daar. Toen beeldzorg op mijn pad kwam, dacht ik: dit is het." 

Wat is beeldzorg precies? 

Beeldzorg is zorg op afstand. Mandy begeleidt cliënten via een beeldscherm bij dagelijkse handelingen, zoals het innemen van medicijnen of het controleren van hun bloedsuikerspiegel. "Het lijkt op thuiszorg, maar dan digitaal", legt Mandy uit. "Ik lees eerst het zorgdossier en bel daarna met de cliënt via MijnCompaan. Het voelt bijna alsof ik echt bij hen thuis ben." 

Mandy beschrijft hoe zo'n gesprek verloopt: "Ik vraag of ze de medicijnen kunnen pakken en of ze deze kunnen laten zien. Soms moet iemand ook inhaleren. Ik kijk dan mee of ze het goed doen." Ze voegt eraan toe: "De meeste mensen zijn cognitief goed in staat om dit te doen.” 

Het verschil maken, ook op afstand

"Wat ik mooi vind aan beeldzorg is dat het veel tijd bespaart", zegt Mandy. "Maar het is ook lastig. Soms vertrouw ik een situatie niet en moet ik het loslaten omdat ik er niet zelf heen kan gaan, het liefst stap ik zelf in de auto. Gelukkig kan ik altijd een thuiszorgteam inschakelen. Dat geeft me rust." Cliënten kunnen ook zelf contact opnemen. "Zo is er een cliënt uit het AZC die belt wanneer het hem uitkomt. Persoonlijk contact vind ik heel waardevol." 

De reacties van cliënten zijn overwegend positief. "Veel mensen zijn blij en enthousiast. Sommigen brommen wat en willen snel ophangen, maar dat herken ik ook uit de Thuiszorg. Iedere cliënt is anders en dat maakt het contact net zo echt als in de Thuiszorg.

Toekomstplannen 

Mandy zou het fantastisch vinden als beeldzorg verder wordt uitgebreid. "Ik zou het geweldig vinden als we in de toekomst ook alarmering erbij krijgen. Dat geeft net wat meer actie en uitdaging", vertelt ze met een twinkeling in haar ogen. Daarnaast hoopt ze op een combinatie van beeldzorg en thuiszorg: "Dan heb je het beste van beide werelden.” 

Mandy kijkt terug: "Het voelt alsof ik weer echt in de zorg werk. Beeldzorg geeft me de kans om mensen te helpen, ook al doe ik dit op afstand. Het is een mooie manier om zorg en technologie te combineren." 

Terug naar de zorg

Voor Mandy sluit de cirkel zich langzaam. "Mijn hart ligt in de zorg, dat is altijd zo geweest. Beeldzorg brengt me daar weer een stukje dichterbij", zegt ze. "Het maakt niet uit of ik achter een scherm zit of in een huis sta, zolang ik mensen maar kan helpen." 

Haar reis van de klantenservice naar beeldzorg laat zien dat zorg geven in vele vormen kan. En hoewel het contact digitaal is, blijft Mandy’s persoonlijke touch onmiskenbaar aanwezig. 

Andere verhalen

Duik in de verhalen van onze collega's en ontdek wat zij vinden van werken bij Carinova.

Meer verhalen

Of vraag het Bianca

Wil je meer weten over het sollicitatieproces, of heb je andere vragen? Bianca vertelt je graag meer!

0613787324